Den seneste virusstorm...
Morten
2003-09-22 22:40:10 UTC
TDC er det ikke snart på tide at der bliver indført et antivirus
filter på mail serverne?
HØRT! Det er for sygt at man skal tømme sin mailbox uafbrudt for ikke at få
den fyldt op! Jeg har i aftenens løb modtaget 2 beskeder om at min
kontogrænse snart var nået, og har vel fået 300 mails i løbet af dagen....
ca. 10 mails heraf var noget jeg ønskede skulle komme, resten var
virusbefængt pladder )-: Selv Hotmail kan finde ud af det...

Morten
Anders S...
2003-09-25 10:15:02 UTC
TDC er det ikke snart på tide at der bliver indført et antivirus
filter på mail serverne?
Jeg er ved at være ret træt af at slette virus mails for at undgå at
Jeg mener tidligere at have hørt sikkerhedschefen, Per, udtale at man
gerne ville lukke adgang for kunder der ikke overholder almindelige
sikkerheds regler, med det sagt mener jeg at TDC også snart bør gøre
noget præventivt for at virus ikke kommer ud til kunderne. Men hvad så
når kunderne har antivirus, spamfilter og HW firewall installeret?
Jeg har forståelse for at man er tilbageholdende med at indføre mere
restriktive spamfiltre, da det der er spam for en person er ønskeligt
for en anden, men virus er virus er virus og det kan der gøres noget
ved.
Som kunde må jeg desværre konstatere at TDC er ret lige glade (eller
virker lige glade) med at kunderne bliver bombarderet med virus...
/Peter
Jeg vil gøre opmærksom på at jeg på ingen måde vil have 3. mand til at
afgøre hvad jeg skal modtage af mails. Så er der jo også problematiken med
privatlivets fred kan blive krænket ved en sådan scanning, så der er sikkert
også en del jura blandet ind i sådant et foretagene.

MHV
Anders
Peter Binderup
2003-09-25 11:28:55 UTC
Ved denne storm modtog jeg så mange spammails på få timer at hvis jeg
ikke var online hele tiden så ville min mailboks ved TDC være fyldt op
i løbet af no time. 99% af de mails jeg modtog mens virusstormen var
værst var virus mails, virusmails som bliver spredt fordi at folk
modtager disse og åbner de vedhæftede filer.
Var der blevet indført et virus filter på serveren så ville TDC
kunderne have gået fri for dette angreb. Men da der ikke var noget
filter så var der mange af de mest ramte der rettede i deres
mailprofil på serveren til ikke at modtage filer der var over en hvis
størrelse, med det resultat at alle de mails med virus blev sendt
tilbage, hvorved at man skaber dobbelt så meget trafik på netværket.

Du siger at privatlivets fred kan blive krænket ved denne scanning -
nu er bla. Yahoo, og MSN blandt de mail udbydere der er repræsenteret
i DK, og disse to scanner alle mails (eller skriver at de gør det), og
jeg er ret sikker på at de har dækket sig ind hvad angår lovgivningen.
Desuden, husk på at serveren er TDC's ejendom ikke din, de må fjerne
filer der kan udgøre en trussel mod deres system (ikke at deres server
er under trussel af en Windows virus, men trafik mængden kan være en
trussel, samt det faktum at deres domæner kan blive blacklistet hvis
det er almindelig kendt at TDC ikke foretager sig noget proaktivt for
at mindske spredning af virus).

Et andet problem med virus og det at mange ISP'er og mail udbydere
ikke foretager sig noget, har givet sug udslag at Danmark er et af de
lande i verden der er kilde til langt de fleste mailvira der bliver
spredt. Hvis udviklingen fortsætter, mon så ikke der er mange
udenlandske ISP'er der helt vælger at droppe modtagelse af mails fra
danske SMTP servere?
På denne hjemmeside: http://comendo.dk/spamstat.asp, kan du se at vi i
Danmark har en "stolt" andenplads i at sprede virus. Mails fra USA
bliver nok næppe blokeret pga. landets dominans på nettet, men Danmark
vejer altså ikke så tungt på den skala, men vi spreder mange
virusmails - derfor tror jeg at det er i alles interesse at virus
bliver stoppet både på indgående mailservere og udgående servere.

Jeg vil dele din bekymring hvis TDC begyndte at fjerne spammails fra
min konto, for som jeg skrev, så er der ikke en fælles betegnelse for
hvad der er spam. En mailinglistemail for mig kan være en spammail for
andre.

Men virus er destruktiv, og den mest effektive måde at stoppe den på
er at forhindre at den i at nå slutbrugeren, og jeg kan derfor ikke i
min vildeste fantasi forestille mig hvad interesse nogen skulle have i
at modtage virus via mail.

/peter
Klaus Ellegaard
2003-09-25 11:32:50 UTC
Post by Peter Binderup
[...]
Det er en privatretlig aftale. Har intet med privatlivets fred at
gøre.
Post by Peter Binderup
Desuden, husk på at serveren er TDC's ejendom ikke din, de må fjerne
filer der kan udgøre en trussel mod deres system
Det svarer til at sige, at breve adresseret til dig er Post Danmarks
ejendom, og at de må fjerne breve, der efter deres skøn udgør en
trussel mod dig.
Post by Peter Binderup
(ikke at deres server
er under trussel af en Windows virus, men trafik mængden kan være en
trussel,
Det er den, uanset om de fjerner dem eller ej.
Post by Peter Binderup
samt det faktum at deres domæner kan blive blacklistet hvis
det er almindelig kendt at TDC ikke foretager sig noget proaktivt for
at mindske spredning af virus).
Hardly. Der er intet i det at modtage en virus, der er medvirkende
til spredning af vira.
Post by Peter Binderup
[...]
Det er fordi der forholdsmæssigt er flere idioter i Danmark end
andre steder.
Post by Peter Binderup
Hvis udviklingen fortsætter, mon så ikke der er mange
udenlandske ISP'er der helt vælger at droppe modtagelse af mails fra
danske SMTP servere?
Jo, hvis de gerne vil af med deres kunder, er det da en udmærket
ting at gøre.
Post by Peter Binderup
[...]
Den bedste måde er at få folk til at opføre sig ordentligt.

Mvh.
Klaus.
Peter Binderup
2003-09-25 12:07:56 UTC
Post by Klaus Ellegaard
Det er en privatretlig aftale. Har intet med privatlivets fred at
gøre.
netop, hvorfor jeg heller ikke ser det som et problem.
Post by Klaus Ellegaard
Det svarer til at sige, at breve adresseret til dig er Post Danmarks
ejendom, og at de må fjerne breve, der efter deres skøn udgør en
trussel mod dig.
Hvis jeg modtager en bombe via Post Danmark, så tror jeg at Post
Danmark er i sin gode ret til at foretage sig noget for at forhindre
denne bombe i at nå mig, uanset om jeg vil have den eller ej.
Post by Klaus Ellegaard
Det er den, uanset om de fjerner dem eller ej.
Ganske rigtigt, men her er der en "nem" måde at minimere load på
serveren.
Post by Klaus Ellegaard
Hardly. Der er intet i det at modtage en virus, der er medvirkende
til spredning af vira.
Jo hvis ikke man er klar over at man modtager en virus.
Vi er "heldige" her i Danmark at når vi modtager en mail fra nogen vi
kender, og hvor det er en virus mail, så er teksten i mailen typisk på
et andet sprog og skrevet i en stil hvor man bør kunne regne ud at man
ikke skal åbne den.
Post by Klaus Ellegaard
Post by Peter Binderup
[...]
Det kan ikke udelukkes - derfor bør disse "idioter" hjælpes.
Men hvordan skulle mange af de brugere der åbner en mail fra Microsoft
vide bedre? Jeg er ret sikker på at størstedelen af Newsgroup brugere
ved det, men der er altså mange der er kommet på nettet de sidste par
år uden at vide at Microsoft ikke sender mails ud med
sikkerhedsopdateringer. De hører af og til i TV at nu er den ene
regering ved at se på Microsofts kildekode, for at se om systemet er
så usikkert, og de får at vide samme sted at man skal huske at
opdatere Windows (eller andet OS for den sags skyld).

Jeg forstå ganske udemærket at disse klikker på en mail der måske ved
første øjekast kan virke troværdig. Det er det der har skabt dette
problem, hvor mail for nogen i den seneste tid næsten er blevet
ubrugligt.

Modtog man bare en mail i ny og næ med virus så var problemet måske
ikke så stort, men når man pludselig modtager 400-500 mails med virus
så bliver det et problem.
Post by Klaus Ellegaard
Post by Peter Binderup
[...]
Ja det er en mulighed men så meget handel tror jeg nu heller ikke
danske internet brugere skaber i udlandet, og virksomheder har sikkert
andre ressourcer til at få kommunikation ud af landet hvis det skulle
blive aktuelt.

Og der her er heller ikke noget der sikkert ville ske, men muligheden
foreligger så længe vi (som land) spreder så meget virus som vi gør.
Post by Klaus Ellegaard
Post by Peter Binderup
[...]
Det samme gælder i trafikken, men alligevel er det nødvendigt med
parkeringsvagter, kameraovervågning, fartkontrol, færdselspoliti.

Men for TDC bør problemstillingen ikke være anderledes med virusmails
end den var da TDC blev gjort erstatningsansvarlig for de personer der
fik ublu høje telefonregninger via diverse dialers der blev
installeret uden brugernes viden (ikke at det var TDC der installerede
dem) - resultatet blev at der blev spærret for en lang række numre
uden kundernes accept af dette. Efterfølgende er det så muligt at få
åbnet op for kald til disse numre, men for eget ansvar.

Det samme kan ske med virus, hvis der er tilpas mange der klager til
forbruger myndighederne.

/Peter